vrijdag 21 november 2014

Kerstdorp

Dit jaar was ik erg vroeg met het opzetten van mijn kerst dorp. Dit kwam doordat de woningbouwvereniging in ons huis asbestsanering wilde toepassen en direct onze cv ketel vervangen werd. Daarbij moest de zolder leeg. Dus heb ik mijn landschap/ kerstspullen maar naar beneden gehaald.

Alleen de zolder leeghalen was al een paar dagen werk. Een mens bewaard van alles. Maar nu was het voor mij genoeg geweest. Ik heb alle dozen geopend en gekeken of er spullen in zaten die ik echt wilde houden of wat weg kon. Ik heb veel weg gedaan. Maar goed ik dwaal af.

Het kerstdorp ... Tsja vorig jaar had ik het gemaakt van papier-maché en dozen. Dat vond ik niet zo`n succes. In de tussentijd heb ik mijn ogen en oren goed open gehouden. Om me heen zag ik dat er regelmatig gebruik gemaakt wordt van Pur schuim. Dit jaar heb ik hetzelfde gedaan. En ik moet zeggen dat ik wel tevreden ben. Vooral het smit gebeuren vind ik er leuk. Ik heb bij een tuincentrum een smederij gezien. Erg mooi maar helaas was hij ook uitverkocht. Erg veel zal ik er niet bij kopen. Alleen een molen zou ik nog wel bij mijn landschap willen en die smederij. Zoals je wel kunt zien is het al een heel dorp.

En het opzetten van het kerstdorp is leuk, maar het moet het grootste gedeelte van het jaar wel opgeslagen staan op zolder. En aangezien die en niet zo groot is en al enorm vol staat moet ik in januari weer passen en meten. Gelukkig is een gedeelte van het dorp gemaakt van een wit kleed met eronder dozen en kisten. Deze kunnen zo bij het oude papier en voor volgend jaar zoek ik dan wel weer nieuw. Maar alle huisjes, kerken, kathedraal en lampjes moeten wel weer in dozen naar de zolder.

En wat moet ik nu met dat pur schuim? Zou ik dat van de plaat hout af kunnen snijden en het er volgend jaar weer op kunnen plakken? Weggooien vind ik erg zonde. En zo goed lijkt het me ook niet voor ons milieu. Over een ruime maand weet ik of het idee gelukt is. Zo niet? Dan heb ik weer een heel jaar om wat nieuws te verzinnen.

Heb jij nog een handige tip voor de volgende keer dat ik een kerstdorp ga maken?
Heb jij ook zoiets staan? Of ben je helemaal niet van het knutselen? Nu ben ik bezig om ornamenten voor de kerstboom te maken. Vol met zelfgemaakte spullen zal ik mijn kerstboom dit jaar niet krijgen, maar ik ga een poging wagen.
Heb jij ook nog leuke tips om zelf gemaakte hangers van vilt te maken? Dan hoor ik het graag. Het wordt tenslotte volgend jaar weer kerst, hoop ik tenminste.

Liefs Anita

1 opmerking: