woensdag 15 april 2015

Juffie

Ik heb de mooiste baan die een mens zich maar kan wensen. Ik werk namelijk op een peuterspeelzaal. Maar omdat ik geen foto`s wil en kan laten zien van de peuters moeten jullie het maar met de foto`s doen van een maf juffie. Op de eerste foto zie je twee wekkers. De vraag was: "wat is dit"? De reactie is:"Juf een klok". Dus ik hield de andere omhoog. Met dezelfde vraag. En weer kwam het antwoord een klok. Toen trok ik dus dit hoofd met de vraag: "Allebei een klok en toch niet hetzelfde, hoe kan dat nou"? De reacties van peuters is altijd weer verrassend en geweldig. Soms duurt het even voor zij het juiste antwoord vinden. Deze vraag was makkelijk. De vorm en de kleur zijn niet hetzelfde.

De volgende foto is gemaakt op een feestje. Ik moet dan een ballon opblazen en doe dan letterlijk wat de peuters zeggen. Ik begin dus tegen de ballon aan te blazen. Dan zeggen de peuters meestal dat ik de ballon met twee handen vast moet houden en lukt het me bijna niet om er lucht in te krijgen. Om mijn daden kracht bij te zetten kijk ik dan op deze manier. Dan doen zij het voor dat ik zachtjes de ballon moet vast houden en niet mag knijpen. Dan moet ik hem ophangen ( vergeten de peuters te vertellen dat er een knoop in moet) De ballon vliegt weg of loopt leeg. Peuters liggen helemaal in een deuk.

Dan krijgen we het voorlezen. Omdat de peuters nog lang niet allen begrippen kennen heb ik bij een aantal boekjes concreet materiaal gemaakt. Zo ook deze Tito. Op de achterkant zitten met klittenband de verschillende vormen die Tito als neus probeert te passen. Op deze manier wordt het voor de peuters sneller duidelijk welke vorm welke naam heeft.


Tjsa de onderste foto is ook dit zelfde juffie. Terwijl ik met mijn inmiddels lauwe koffie sta te kijken naar drie andere peuters komt er een peuter voor een knuffel . Hij komt heerlijk tegen me aanstaan. En als ik niet oplet dan sta ik hier na een tijdje nog te kroelen in de nek van deze kleine man.

Peuters.... ze zijn zo heerlijk eerlijk. Ik kan zo van hun genieten. Ze moeten nog zoveel leren en ik ben blij dat ik daar een kleine bijdragen aan kan leveren.

Geniet jij ook zo van je werk?
Wat je ook doe, vergeet je niet te genieten?

Liefs Anita

Geen opmerkingen:

Een reactie posten