dinsdag 31 maart 2015

Tekenen

Jaren geleden heb ik me een tijdje gestort op portrettekenen. Dit kan ik alleen als ik voldoende rust in mijn lijf heb, en daar ontbrak het de afgelopen jaren aan. Toch wil ik het binnenkort wel weer oppakken. Wat ik toen deed was een mooie foto uit een weekblad scheuren en het zo goed mogelijk na te tekenen. Toen las ik ergens dat het makkelijker werd om de foto en het tekenpapier te verdelen in vakken. Dat maakte het inderdaad een stuk makkelijker.  Misschien is het verstandig om eens een paar lessen te nemen. Ik heb nog nooit één les gehad. Dus ik zou er erg veel van kunnen leren.
 
De bovenste twee tekeningen ben ik toch wel een beetje trots op. Beide zijn al niet meer onder ons en hebben met hun leven een diepe indruk op mijn achter gelaten. Beide zaten ze in een situatie die ze niet wilde maar hadden weinig keus. Of het daardoor komt dat ik ze redelijk goed kan tekenen weet ik niet.
 De onderste is nog niet helemaal klaar.



Nu ik er een foto van gemaakt heb lijkt het alsof de tekening allemaal vlekken en vegen heeft. Dit zie je gewoon niet. Moet de tekening binnenkort toch nog een goed bekijken want er klopt toch het een en ander niet. Al weet ik niet goed wat er niet klopt.

Waar ik erg slecht in ben is het tekenen van tanden. Het lukt me niet om ze ook maar een beetje op de realiteit te laten lijken. En het lijkt zo makkelijk om vierkante en rechthoekige blokjes te tekenen. Helaas hebben de meeste tekeningen al snel weg van een paardengebit. Ook kleuren tekeningen kan ik niet maken.

Wat ik het makkelijkste en leukste vind om te tekenen is haar.

Jaren geleden heb ik van mijn ex collega een set potloden gekregen. Deze hadden alle een verschillende hardheid. Ook dat maakte het tekenen een stuk makkelijker. Toch gebruik ik de meeste potloden niet. Zo zie je, de materialen zijn voorradig, maar nu de rust nog vinden om er aan te beginnen.

Heb jij enig idee welke bekende ik getekend heb? Wil je dat in een berichtje achterlaten? Ook tips zijn erg welkom.
Liefs Anita

Geen opmerkingen:

Een reactie posten