maandag 20 juli 2015

Japanse wijnbes

Ken je deze struik? Het lijkt op een braam en een framboos. Het is een Japanse wijnbes. Maar het is toch echt een ander vruchtje. De struik heeft heel veel sierwaarde. Als de plant begint uit te lopen heeft deze mooie  groene bladeren. Na een tijdje komen er kleine bloempjes aan die al snel over gaan in stekelige vruchten. Deze vruchten kleuren langzaam bij van groen naar geel, daarna oranje en tenslotte worden ze roze rood. Als je de rijpe vrucht geplukt hebt behoud de struik zijn sieraarde omdat het "kroontje" van de vrucht aan de stuik blijft zitten en deze wit met fel oranje is. Ook de stengels van de struik verkleuren van groen naar rood.


De plant heeft wel een paar nadelen... Ze hebben enorm veel stekels. Als je deze maar niet te stevig beetpakt dan gaat het wel. De vruchten zijn rijp als ze roze rood zijn. De vruchten "plakken". Ik heb geen idee wat het is maar je kunt het moeilijk van je handen wassen. Of het nu vettig is, ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat je de vruchten niet moet laten vallen want alles plakt eraan en je krijgt het er niet af.  En het laatste nadeel is de plant zaait zich overal uit. Ook op plekken waar je hem liever niet tegenkomt. Maar zijn heerlijke vruchten wegen niet op tegen de nadelen die ik je net genoemd heb.

Ken jij deze struik? Wat doe jij met de vruchten? Zou je er jam van kunnen maken? Ik eet ze meestal zo op.
Liefs,

Anita

Geen opmerkingen:

Een reactie posten