maandag 20 juli 2015

Druiven struik van pa

Pa heeft meerdere druivenstruiken. Dit jaar zitten er aan de oude struiken niet zoveel druiven, maar aan de nieuwe struik hangen hele trosjes. Eigenlijk zouden we ze moeten "krenten" maar niemand heeft daar zin in. Vandaar dat de druiven ook niet zo groot zullen worden. We zijn ze lekker zoet. Als ze eenmaal rijp zijn moeten e altijd snel zijn met plukken want de vogels hebben veel eerder door dat de druiven rijp zijn dan dat wij het door hebben.

Zo komt mij weer een herinnering boven. Misschien dat ik het al eens verteld hebt....ik kan het niet allemaal onthouden. Jaren geleden had ik, dacht ik, een blauwe druivenstruik gekocht. Ieder jaar zaten er wat druiven aan die in mijn beleving nooit rijp werden. Ze werden maar niet blauw. Op een gegeven moment zie ik een vogel de druiven van de struik plukken. Ik had zoiets van...die is gek om die onrijpe druiven eten. Totdat ik er een plukte en proefde....Mijn blauwe druivenstruik bleek een witte druivenstruik. Dan kun je lang wachten om vast te stellen of ze rijp zijn als je alleen kijkt naar de kleur van de druiven kijkt. Al die jaren hadden vooral de vogels plezier gehad van mijn druivenstruik. Ach is er toch iemand die ervan genoten heeft.
De laatste jaren laat ik altijd een aantal trosjes hangen voor de vogels.

Mijn druiven zijn nog niet zo groot als op de foto. Maar met een beetje geluk hebben we over een paar weken heerlijke druiven uit eigen tuin.

Liefs,

Anita

Geen opmerkingen:

Een reactie posten