vrijdag 11 december 2015

Overleden

Zoals je waarschijnlijk wel weten ben ik opgegroeid bij een opvangcentrum.  En dan niet voor mensen maar voor uitheemse dieren.  De eerste jaren werden daar vooral apen opgevangen.  Als de overheid iets in beslag nam werd het daar gebracht.  De laatste 5 jaar ging ik er elke dag schoonmaken, voeren, bouwen en verbouwen. Dat deed ik vroeger ook maar niet zo intensief als de laatste 5 jaar.
 
De laatste jaren vond de overheid dat het opvangcentrum niet meer voldeed aan de moderne eisen. Wij hebben aangepast waar mogelijk maar de laatste 8 apen moesten toch over naar een ander opvangcentrum.  Daar was het vele malen beter, vond/vind de overheid. En zo gebeurde het dat st AAP 2 december 2014 de laatste 8 overgebleven apen ophaalde.
 
Helaas zoveel beter blijkt het daar niet te zijn want inmiddels zijn  5 van de 8 apen al overleden. De bovenste twee apen waren al oud en wij hadden er wel een beetje rekening mee gehouden dat deze twee lieverds een verplaatsing niet zouden overleven. 
 
Maar zelfs een "piep jonge" aap is inmiddels binnen 11 maanden al overleden. ( rechts onder) Hij mocht maar 8 jaar worden.  En dat terwijl zijn oma al 42 jaar is waarvan zij 30 bij ons opvangcentrum heeft gezeten. Dit even om aan te geven hoe oud dit soort apen kunnen worden.
 
Ook Hummel is maar 20 jaar oud geworden.( onze brutale aap links onder op de foto)  Het was bij het opvangcentrum waar ik opgegroeid ben misschien niet zo netjes en zo schoon en misschien ook nog wel verouderd maar de apen mochten er wel leuk oud worden. Dat is nu behoorlijk mislukt.
Met dank aan....
 
Kun jij ook zo ziek zijn van dierenleed? Ik kan er letterlijk misselijk van worden. Je snapt waarschijnlijk wel hoe ik me het afgelopen jaar gevoeld hebt?
 
Liefs,
 
Anita

Geen opmerkingen:

Een reactie posten