maandag 20 juli 2015

Karmozijnbes

Ook dit jaar groeit er in mijn tuin ook weer een karmozijn bes. Deze plant komt zo maar op tussen de tegels en heeft er geen moeite mee om te straatwerk op te duwen met zijn stevige wortel. Misschien moet ik de struik als hij uitgedragen is toch maar opgraven. Want ons straatwerk word naar een paar jaar wel erg berg en dal.

Ik heb me laten vertellen dat de zaden, de onrijpe bessen en de wortels giftig zijn. Maar ik heb ook gelezen dat de plant in Oost-Aziƫ om de eetbare scheuten als groente geteeld wordt.

Ik gebruik de plant om wol en vilt mee te verven. Als we nog wat geduld hebben dan worden alle witte bloemen groene bessen. Die kun je nu al een beetje zien. Later worden de bessen van onder naar boven zwart, paars. Pas dan gebruik ik ze om mee te verven.

Gebruik jij wel eens planten om stof, wol of vilt mee te verven? Weet jij met welke planten je nog meer mooie kunt verven? Laat jij je tips onderaan het bericht achter zodat ik het ook kan proberen?

Liefs,

Anita

Geen opmerkingen:

Een reactie posten